Sunday, December 13, 2009

Apa cita-cita kamu, wahai Raju?مَا أَمَلُكَ ، يَا رَاجو ؟
Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang doktor, dan awak ?أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ طَبِيْبًا، وَأَنْتِ ؟
Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang guru. أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ مُعَلِّمَةً

Apa cita-cita kamu, wahai Mei Lin? مَا أَمَلُكِ ،يَا مِي لِيْن ؟
Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang ahli perniagaan, dan awak ? أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ تَاجِرَةً وَأَنْتَ ؟
Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang polis.أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ شُرْطِيًّا

Apa - مَا
cita-cita kamu (ditujukan untuk lelaki) - أَمَلُكَ
cita-cita saya - أَمَلِيْ
untuk saya menjadi - أَنْ أَكُونَ
seorang doktor - طَبِيْبًا
dan - وَ
awak (perempuan )- أَنْتِ

Berpandukan ayat di atas, kita boleh membina beberapa ayat yang seumpama dengannya dalam perbualan harian.

Contohnya:

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang pensyarah ( lelaki )
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ مُحَاضِرًا

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang pensyarah ( perempuan )
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ مُحَاضِرَةً

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang guru ( lelaki)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ مُعَلِّمًا

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang guru ( perempuan)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ مُعَلِّمَةً

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang jurutera ( lelaki)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ مُهَنْدِسًا

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang jurutera ( perempuan)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ مُهَنْدِسَةً

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang peguam ( lelaki)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ مُحَامِيًا

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang peguam ( perempuan)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ مُحَامِيَةَ

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang ahli perniagaan ( lelaki)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ تَاجِرًا

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang ahli perniagaan (perempuan)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ تَاجِرَةَ

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang doktor ( lelaki)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ طََبِيْبًا

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang doktor ( perempuan)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ طَبِيْبَةَ

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang polis ( lelaki)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ شُرْطِيَّا

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang polis ( perempuan)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ شُرْطِيًّةً

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang jururawat ( perempuan)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ مُمَرِّضَةً

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang juru hebah ( lelaki)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ مُذِيْعًا

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang juru hebah ( perempuan)
أَمَلِيْ أَنْ أَكُونَ مُذِيْعَةً


No comments:

Post a Comment