Friday, December 18, 2009



أُرِيْدُ أَنْ أَكُونَ طَبِيْباً فِيْ الْمُسْتَقْبَلِ
Cita-cita saya untuk menjadi seorang doktor (lelaki) pada masa hadapan.

أُرِيْدُ أَنْ أَكُونَ طَبِيْبَةَ فِيْ الْمُسْتَقْبَلِ
Cita-cita saya untuk menjadi seorang doktor (perempuan) pada masa hadapan.

لِمَاذَا تُرِيْدُ أَنْ تَكُونَ شُرًْطِيًّا؟
Kenapa kamu ingin menjadi seorang polis? (ditujukan kepada lelaki)

أُرِيْدُ أَنْ أَكُونَ شُرًْطِيًّا لأُحَافِظَ عَلَى أَمْنِ الْبِلاَدِ
Saُya ingin menjadi seorang polis kerana saya ingin menjaga keamanan negara.

لِمَاذَا تُرِيْدِيْنَ أَنْ تَكُونِيْ مُهَنْدِسَةٌ؟
Kenapa kamu ingin menjadi seorang jurutera? (ditujukan kepada perempuan)

أُرِيْدُ أَنْ أَكُونَ مُهَنْدِسَةٌ لأُبْنِيْ الْمَبَانِيْ
Saya ingin menjadi seorang jurutera kerana saya ingin membina bangunan.

اَلْمُحَامِيْ ذَكِِيٌّ
Peguam itu seorang yang cerdik.

الْمُمَرِّضَةُ مُجْتَهِدَةٌ
Jururawat itu seorang yang rajin.



No comments:

Post a Comment